Evlere kapandığımız bu günlerde dijital platform Netflix’de ailece izlenebilecek, etkileyici, belleklerde yer edinecek “Kapı” filmi yayınlanıyor. Usta oyuncuların bir araya geldiği “Kapı” iki yıl önce sinemalarda gösterimdeydi. O günlerde filme ilişkin yazımı yeniden okura sunuyorum. “2012 yılı yapımı “Elveda Katya”nın ardından uzun süre film setlerinden elini ayağını çeken Kadir İnanır, ‘Kapı’ ile yeniden seyircinin karşısına çıkıyor. TV dizileri ile tanınan Nihat Durak’ın yönetmeni olduğu film, değişik konusuyla dikkatleri üzerine çekiyor. Türk sinemasında bugüne dek ele alınmayan, ilginç ve sarsıcı senaryosunun yanında Vahide Perçin, Erdal Beşikçioğlu, Timur Acar, Aybüke Pusat, Nilay Erdönmez gibi oyuncuların oynadığı ‘Kapı’ hemen izlenip, unutulacak yapımlardan değil. Mardin’den Berlin’e göç etmiş bir Süryani ailesi, torunlarının yaş gününde gelen telefonla sarsılıyor, 25 yıl önceki acıları yeniden canlanıyor. Gizemli şekilde öldürülen oğullarının cesedini teşhis etmek üzere baba Yakup (Kadir İnanır), anne Şemsa (Vahide Perçin) ve torun Nardin (Aybüke Pusat) Türkiye’ye, Mardin’e doğru yola koyuluyor. İşinin ehli ağaç ustası Yakup ile Şemsa, kuyuda bulunan cesedin öldürülen oğulları Mikail’in olup olmadığını araştırıyor. 25 yıl önce terk ettikleri evlerini ziyaret ediyor, hüzünlü anıları tazeleniyor. Yakup, bakımsızlıktan ötürü viraneye dönen eve girdiğinde oğlu Mikail ile birlikte yaptığı kapının çalındığını fark eder. Çılgına dönen Yakup, Mikail’in alın teri, emeği bulunan birlikte oya gibi işledikleri ceviz ağacından yapılan kapının peşine düşer. Çok geçmeden yolları yörenin tarihi eser kaçakçısı ganimetçi Remzi (Timur Acar) ile kesişir. Yanında torunu Nardin ve Remzi ile birlikte oğlundan kalan tek anısı kapıyı aramaya koyulur. Mardin’den başlayan, Kayseri ile devam eden yolculuk İstanbul-Çukurcuma’da son bulur. Oğlunun anısı uğruna birlikte göz nuru döktükleri, emeğinin ürünü kapıyı inatla arayan Yakup Usta, yol boyunca Remzi’nin fırlamalıklarına dayanamasa da sonuca ulaşabilmek için göz yumar. Çünkü Remzi, kendisine yardımcı olabilecek tek kişidir. Son derece sağlam öyküsü ve anlatımı ile uzun süre unutulmayacak ‘Kapı’, bugüne dek ‘Babam’, ‘İlk Aşk’ ve ‘Mutlu Aile Defteri’ filmlerini yöneten Nihat Durak’ın yetkinlik döneminin usta yapımı olarak öne çıkıyor. Ne denli paralar verilerek satın alınsa da kapının asıl sahibinin ona hayat verenler, uğrunda emek harcayanlar ve ter akıtanlar olduğu mesajını veren Nihat Durak, bu yanı ile ‘Emek en yüce değer’ yargısını bir kez daha anımsatıyor. Senaryosu ve oyunculukları ile her daim hatırlanacak, Türk sinemasında yerini alacak ‘Kapı’, bir anlamda “yol filmi” niteliğinde. Zira, Remzi’nin pikabı ile Mardin’den başlayan ve İstanbul’da noktalanan yolculuk filmin en keyifli sahnelerini oluşturuyor. Kadir İnanır, ağaç ustası Yakup karakteri ile yine oyunculuğunu konuşturuyor. Mimik ve hareketleri ile oğul acısını içine gömen babaya can verirken adeta döktürüyor, izleyiciye hissettiriyor. Vahide Perçin, oyunculuğu ile acılı anneyi başarılı şekilde gözler önüne seriyor. Torun Nerdan’da Aybüke Pusat oyunculuğunun ilk basamağında olmasına karşın rolünün altından fazlasıyla kalkıyor. Ganimetçi Remzi’yi oynayan Timur Acar, etkileyici performansı ile büyülüyor. Kısa yoldan zengin olmayı, köşe dönmeyi amaçlayan, üç kağıtçı iş bilir Remzi’ye hayat veren Timur Acar rolü ile özdeşliyor. ‘Kapı’ sinefillerin kayıtsız kalamayacağı, bugüne dek işlenmeyen konusu, öyküsü ve oyunculuklarıyla izlenmeyi fazlasıyla hak eden film.” Şükrü KARAMAN